Sundhedsforsikring

Kan man bruge sin sundhedsforsikring, hvis man har ondt i livet?

I 2015 kom Statens Institut for Folkesundhed i samarbejde med Sundhedsstyrelsen med rapporten "Sygdomsbyrden i Danmark".

Nogle af undersøgelsens hovedresultater er, at LÆNDERYGSMERTER er den mest udbredte sygdom i Danmark og samtidig den sygdom, der er årsag til flest lægebesøg og sygedage. DIABETES er den sygdom med flest nye årlige tilfælde og ambulante hospitalsbesøg, mens ANGST tegner sig for flest nytilkendelser af førtidspension og de største omkostninger til tabt produktion.

 

Danskerne har, med andre ord, ondt i ryggen og ondt i livet.

 

Vi ved, at sygefravær dyrt. Rigtig dyrt. Tal viser, at sygefravær koster danske virksomheder over 30 mia. årligt.

Det er indlysende, at vi som samfund bærer et fælles ansvar for at tage hånd om de mennesker, som er for syge til at gå på arbejde, eller er i risiko for at blive det. Det er i vores egen - meget store – interesse at gøre noget ved det.

Rigtig meget bliver også gjort, og mange penge bliver brugt både af det offentlige og af arbejdspladserne. De fleste større virksomheder tilbyder en arbejdsgiverbetalt sundhedsforsikring. De mindre er også ved at være godt med. Rigtig mange har også frugtordninger, motion i arbejdstiden, massage og diverse stress-apps m.v.

 

Det giver alt sammen rigtig god mening.

Men hvorfor virker det ikke sådan rigtigt på sygefraværet?.

 

Hvorfor har sygefraværsstatikkerne både i den offentlige og private sektor de sidste 10-15 år kun vist beskedne udsving?. Udsving som man kunne fristes til at antage mere er grundet i konjunkturer end i diverse forebyggelses- og fastholdelsesindsatser.

Så hvad er det, der skal til for at knække kurven? Der er åbenlyst ikke bare ét svar. For det handler om mere end sygdom og sundhed. Det handler også om trivsel, om ledelse, om motivation og om arbejdsglæde. Så det ER komplekst.

 

Når jeg dagligt er i kontakt med sygdomsramte, som oplever, at de løber panden imod en mur i forhold til ”systemet”,  herunder sundhedsvæsnet, forsikringen eller kommunen. Eller når jeg taler med medarbejdere, der har oplevet, at deres sundhedsforsikring ikke kan aktiveres, fordi de lider af en kronisk sygdom (det kunne være diabetes, kronisk angsttilstand eller kroniske lændesmerter, bare for at nævne nogle..),

Ja, så har jeg erfaret, at der nærmest hver gang er én vigtig ting, der trods af alle øvrige sundhedstilbud i spil, er fuldstændig fraværende.

 

Nærvær.

 

Det, at der et levende menneske, der bruger tid på aktivt at lytte til, hvad den sygdomsramte er igennem, hvad udfordringen er, hvorfor sygemeldingen trækker ud. OG som tager over og undersøger behandlingsmulighederne og kommer med konkret sparring på, hvordan det kan løses. Eller mere proaktivt (med samtykke, selvfølgelig) griber knoglen og kontakter lægen, afdelingen, eller hvor det nu er, at tingene nu er gået i stå.

 

Så sker der noget.

 

Mange gange kan flere måneders potentielt sygefravær undgås ved at lytte til, hvad problemet er, samtidig med, at man yder en ekstra støtte, hvor man forholder sig til medarbejderens særlige udfordring og sørger for, at der bliver handlet på det konkrete problem. Det kan for eksempel kan være med til at sørge for, at medarbejderen bliver tilbudt udredning for kroniske lænderygsmerter indenfor en måned. Som han har krav på. Uanset om, han har en sundhedsforsikring, eller ej. Det ved de fleste medarbejdere eller arbejdsgivere desværre ikke, og de ved slet ikke, hvordan de skal handle på det.

 

Det er min oplevelse, at det alt for ofte er med til at trække sygemeldingen unødigt i langdrag. Med store omkostninger for arbejdspladsen og medarbejderen til følge.

 

Vi er i en tid hvor nærmest ingen kan få armene ned over alle de mange døre, som øget digitalisering kan åbne bl.a. i sundhedsvæsnet. Hvor der alle vegne tales om, hvordan man med øget brug af IT-løsninger kan sikre bedre og mere sammenhængende behandlinger, bedre involvering af patienter og meget meget mere. Det er helt sikkert en god og sikkert også uundgåelig udvikling.

 

Men når vi nu taler om at gøre noget ved sygefraværet, så vover jeg alligevel med dette indspark at byde ind med noget så umoderne og analogt, som

 

Omsorg og Nærvær.

VIAMEDICA

Når sygdom rammer på arbejdspladsen, tilbyder VIAMEDICA  kompetent og empatisk rådgivning.

Vi hjælper med at frigøre ressourcer og begrænse udgifter til sygefravær. Så arbejdspladsen sparer penge.

KONTAKT OS

Adresse: Sct. Mathiasgade 66a, 1. th., 8800 Viborg

Telefon: +45 60 22 37 13

Email: mhj@viamedica.dk

 

Har du spørgsmål eller ønsker du at høre mere om VIAMEDICA er du meget velkommen til at kontakte os.

DE SOCIALE MEDIER